Zaznacz stronę

Choć stopy wymagają szczególnej atencji, często pomijamy ten fragment ciała podczas wykonywania codziennych zabiegów pielęgnacyjnych. To błąd, którego efekty widać gołym okiem. Brak odpowiedniej pielęgnacji stóp może skutkować nawet odczuwaniem bólu podczas chodzenia, a w skrajnych przypadkach krwawieniem! Jak dbać o pękające pięty? Podpowiadamy!

Gdy lato nieśmiało pyta o wymianę kozaków na lżejsze buty, do głosu dochodzą również stopy. Czy ich stan pozwala Ci na nieskrępowane przebieżki po mieście w sandałach? Częsty problem pękających stóp to nie tylko kwestie estetyczne, ale również zdrowotne! Ból podczas chodzenia? Jak to obejść? Poniżej przedstawiamy sprawdzone sposoby na zadbane stopy, dzięki którym będziesz mógł cieszyć się ich nienagannym wyglądem i zdrowiem. Zacznijmy jednak od podstaw…

Pękające stopy – przyczyny

Zrogowaciały naskórek na stopach to problem, który jest często bagatelizowany. Znając jego przyczyny, możemy właściwie reagować i cieszyć się miękką skórą pięt – bez sporych nakładów (finansowych i czasowych).

Niewiele osób wie, że skóra na piętach jest jedną z najgrubszych w porównaniu do innych partii ciała – składa się z aż 3 warstw wynoszących łącznie od 3 do 3,5 mm. Pozbawiona jest gruczołów łojowych, co sprzyja jej wysychaniu. Naturalne skłonności mogą zostać wzmocnione przez:

  • brak właściwego nawilżenia,
  • odwodnienie organizmu,
  • nieodpowiednią pielęgnację i higienę,
  • niewystarczającą suplementację witamin,
  • zaburzenia krążenia,
  • schorzenia skóry,
  • cukrzycę, nadwagę, otyłość,
  • wiek (starzenie się skóry),
  • niewłaściwe dopasowane buty (ciasne lub zbyt luźne).

Problem popękanych pięt i bardzo suchej skóry można w większości przypadków dość szybko zredukować. Wystarczy właściwa dieta, suplementacja i pielęgnacja. Zobaczmy, co to dokładnie oznacza.

Po jakie witaminy warto sięgnąć?

Jeśli chcemy cieszyć się zadbanymi i zdrowymi piętami przez cały rok, na pewno warto zacząć dbać o nie… „od środka”. Pamiętajmy, by w ciągu dnia pić dużo wody, a na talerz zapraszać produkty bogate w witaminy:

  • A – wyraźnie poprawiającą kondycję skóry;
  • B – przyspieszającą odbudowę naskórka;
  • C – wpływającą pozytywnie na elastyczność skóry;
  • E – przyczyniającą się do odbudowy i regeneracji;
  • Żelazo i cynk – wzmacniające i przyspieszające gojenie ran.

Znajdziemy je między innymi w takich produktach jak: jajka, żółty ser, mleko, brokuły, ryby, marchewka, papryka, dynia, słonecznik, awokado, orzechy, borówki, cytryna, sałata, pomidory czy natka pietruszki.

Witaminy A i E może posiadać w swoim składzie także krem na pękające pięty. Działając z witaminą F, lanoliną, pantenolem i mocznikiem, wspomniany produkt każdego dnia będzie przybliżać nas do elastycznej i nawilżonej skóry stóp. Krem pielęgnacyjny kupimy praktycznie w każdej drogerii, dobrze zaopatrzonym markecie lub aptece. Warto jednak zakupić krem/ preparat polecany przez podologa. Stosujmy go zgodnie z zaleceniami, zazwyczaj codziennie (najlepiej po wieczornej kąpieli), a efekty powinny zacząć być widoczne nawet po tygodniu.

Jakie są najlepsze domowe sposoby na pękające pięty?

Fani stosowania naturalnych metod receptę na zdrowo wyglądające stopy znajdą nawet w… kuchni! Co ważne, poniższe sposoby sprawdzą się również na pękające stopy u dziecka.

  • Moczenie w wodzie z solą – woda powinna być ciepła, a sól najlepiej lecznicza (na przykład bocheńska). Zastosowanie zwykłej soli kuchennej nie jest zabronione, jednak przy drobnych ranach poskutkuje poczuciem bólu i szczypania. „Miksturę” na bazie naturalnych składników możesz wzbogacić odrobiną mydła (świetnie sprawdza się szare) oraz oliwy. Rytuał powinien trwać około 20 minut. Po tym czasie zetrzyj zrogowaciały naskórek, a na skórę nałóż krem z gliceryną.
  • Moczenie stóp w naparze z siemienia lnianego – kupimy je w większości sklepów spożywczych lub w aptece. Brązowe ziarenka wystarczy zalać wrzątkiem i poczekać, aż woda odrobinę ostygnie. Po wykonaniu zabiegu, stóp nie obmywamy wodą. Wystarczy jedynie osuszyć je ręcznikiem. Ukojenie i poczucie uelastycznienia skóry powinno być odczuwalne od razu.
  • Ziołowe kąpiele – przygotowane na bazie mieszkanki z na przykład kozieradki, rumianku, liści brzozy, nagietka, czy wspomnianego siemienia lnianego. Wystarczą dwie łyżeczki każdego z wymienionych powyżej produktów i 15 minut moczenia.
  • Nacieranie sodą oczyszczoną – po wcześniejszym namoczeniu stóp (na przykład w mleku lub wodzie z dodatkiem szarego mydła i soli). Po około 5 minutach spłukujemy nasz „sodowy pumeks”, a na pięty nakładamy krem nawilżający.
  • Złuszczanie zrogowaciałego naskórka peelingiem na bazie naturalnych składników – będących zazwyczaj w zasięgu ręki i wzroku! Wystarczą zmielone ziarenka kawy, oliwa z oliwek (lub zwykły olej) i sok z cytryny. Parę chwil i peeling gotowy! Po jego zastosowaniu stopy należy spłukać ciepłą wodą, osuszyć ręcznikiem, a następnie zaaplikować nawilżający krem.

Mamy nadzieję, że wiecie już, co na pękające pięty sprawdzi się najlepiej w domowych warunkach. Jeśli powyższe sposoby na zrogowaciałą skórę stóp nie przyniosą zamierzonego efektu, zawsze można skierować swoje kroki do profesjonalnego gabinetu lub podologa i skorzystać z rady specjalisty.